آموزش مقاله نویسی | از نگارش تا چاپ مقاله و از داوری تا پذیرش مقاله در الو تز
تماس: 09353132500

آموزش مقاله نویسی | از نگارش تا چاپ مقاله و از داوری تا پذیرش مقاله در الو تز

دسامبر 27, 2020 (0) نظر , , , , , , , , , , ,

آموزش مقاله نویسی | از نگارش تا چاپ مقاله و از داوری تا پذیرش مقاله در الو تز

طیف تخصص

اولین مجله علمی 350 سال گذشته منتشر شد. روابط فلسفی جامعه سلطنتی یکی از مجلات عمومی فلسفه طبیعی بود (که ما آن را علم می خوانیم) و به مدت 100 سال به طور منظم مجلات مشابه هم را منتشر کرد. در مجموع، هیچ تخصص واقعی در علم یا دانشمندان و همچنین هیچ نیازی به مجلات تخصصی وجود نداشت. پیدایش شیمی به عنوان یکی از رشته‌های علمی مدرن باعث تغییر در این وضعیت شد. به واسطه تلاش‌های گسترده دانشمند فرانسوی آنتوان لاوازیر و همکاران، انقلاب شیمی در اواخر قرن 18 باعث شد شیمی به عنوان یکی از علوم کمّی شامل ترکیبی از عناصر تا مولکول‌ها مطرح شود. در سال 1789، اولین مجله دائمی جامعه تخصصی تحت عنوان Annales de Chimie منتشر شد.

از آن زمان تاکنون، رشد علم به نحو قابل توجهی منجر به رشد تخصص هم در رشته‌های علمی و هم در مجلات مرتبط با آنها شده است. امروزه حدود 30.000 مجله داوری شده وجود دارد که سالانه بیش از 2 میلیون مقاله منتشر می‌کنند. این مجلات از مجلات عمومی تا مجلات بسیار تخصصی متغیر هستند، اما امروزه اکثر قریب به اتفاق مجلات علمی در یک حوزه بسیار تخصصی فعالیت می‌کنند. اولین تصمیم نویسندگان این است که مقاله خود را در کدام طیف تخصصی باید منتشر نمایند.

شما در حال مطالعه آموزش مقاله نویسی هستید

اغلب موضوعات مقاله علمی در طول این پیوستار از مجلات عمومی تا مجلات تخصصی قرار می‌گیرند. برای روشن‌تر شدن موضوع، به چند مورد از مقالاتی که به آسانی در مجله میکرو/نانولیتوگرافی، MEMS و MOEMS (JM3) منتشر می‌شوند اشاره خواهم کرد. فرض کنید موضوع یک مقاله اندازه‌گیری انحراف در ابزار لیتوگرافی اپتیکال است. مقصد اصلی چنین مقاله ای JM3 است که به تبع آن انبوه مخاطبان علاقه‌مند به لیتوگرافی مجذوب این مقاله می‌شوند. بااین‌حال اگر تکنیک اندازه‌گیری علاوه بر لنزهای لیتوگرافی شامل لنزهای کلی نیز باشد، مقاله مورد توجه مخاطبان گسترده‌ای از دانشمندان و مهندسان اپتیکال قرار می‌گیرد. احتمالاً بهترین مقصد برای چنین مقاله‌ای مجلاتی با موضوعات عمومی‌تر است (اولین گزینه‌ای که به ذهن من خطور کرد مهندسی اپتیکال SPIE است). اما اگر اندازه گیری شامل یکی از ویژگی های ظریف و جزئی نور با تلویحات ضمنی فراتر از لنزها و انحراف ها باشد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ آیا مقاله مورد توجه مخاطبان گسترده‌ای از فیزیک‌دانان قرار می‌گیرد؟ یا کل دانشمندان؟

سؤال فوق مربوط به پیوستار تخصصی مجلات علمی است. همان طور که نمودار زیر در رابطه با دو موضوع نمونه نشان می‌دهد، هر موضوع مشخص می‌تواند در نقاط مختلفی در طول این پیوستار تخصصی قرار بگیرد. در بالا (عمومی تر) مجلات علمی میان رشته‌ای، شامل مجلات مشهوری مانند علم یا طبیعت قرار دارند که به دنبال انتشار مطالعات معنی‌دار و زمان مند مورد علاقه عموم هستند. در یک مرحله پایین تر، رشته های علمی عمومی مانند فیزیک، زیست، شیمی و غیره قرار دارند. هر یک از آنها دارای مجلاتی هستند که خود را منحصرا وقف این موضوعات کرده اند. تقسیم بندی به موضوعات فرعی بر اساس اندازه و وسعت حوزه باعث تشکیل لایه های متعدد می شود. در پایین، رشته های تخصصی تر قرار دارند که در آن به دلیل محدودیت تعداد فعالان و اقدام پژوهان، تخصص گرایی چندان عملی و کاربردی نیست.

مهم‌ترین عامل کلیدی برای تصمیم‌گیری جهت پذیرش مقاله در پیوستار تخصصی، توجه به مخاطبان هدف است. با حرکت نزولی در این پیوستار، حوزه‌ها تخصصی‌تر می‌شود که در نتیجه تعداد مخاطبان کلی کاهش اما علاقه خوانندگان افزایش می‌یابد. تعداد قابل توجهی از خوانندگان JM3 می توانند به مقاله‌ای در مورد انحلال فتورسیست علاقه‌مند باشند. چه تعداد از خوانندگان مجلات علوم پلیمری دارای علاقه مشترک هستند؟ موضوع به مراتب مهمتر این است که همپوشانی بسیار اندکی بین مطالعه مجلات بسیار تخصصی و نه چندان تخصصی بر روی این پیوستار وجود دارد.

شما به کدام گروه خوانندگان دسترسی پیدا می کنید؟

کاربران فتورسیست و شیمیدانانی که در حوزه لیتوگرافی فعالیت می کنند و یا متخصصان پلیمر که بر روی طیف وسیعی از موضوعات پلیمر کار می کنند؟

برای این سؤالات پاسخ صحیح و مشخص وجود ندارد، چرا که وابسته به نوع مقاله و اهداف پژوهشگر هستند. با این حال یک موضوع کاملاً روشن است: حرکت صعودی یا نزولی در این پیوستار تخصصی فی نفسه نه خوب است و نه بد. هیچ شکی نیست که بهترین مجلات علوم عمومی دارای پرستیژ بسیار بالا همراه با ضریب نفوذ بالای مقاله هستند. برای اغلب پژوهشگران، پرستیژ و اعتبار در بین همکاران اولین انگیزه انتشار یک مقاله هستند. چنین تفکری منجر به بروز پدیده‌ای می‌شود که من آن را رویکرد سفسطه آمیز برای انتخاب مجله می‌دانم: ارسال مقاله به یکی از مجلات دارای ضریب نفوذ بالا که تصور می‌کنید مقاله مورد پذیرش قرار می‌دهد. معمولاً این به معنی پیشروی در پیوستار تخصصی تا نقطه ای است که موضوع شما اجازه می‌دهد.

تنها مشکل مربوط به این رویکرد کاملاً روشن است: در جست‌وجوی مجله با پرستیژ بالا جهت انتشار مقاله خود، مخاطبان مورد نظر خود را از دست می‌دهید. به جرئت می‌توان گفت که اغلب خوانندگان منظم مجلات تخصصی هرگز به آنچه که در مجلات علوم عمومی با پرستیژ بالا منتشر می شوند توجه چندانی نمی‌کنند. دسترسی به خوانندگان تخصصی باعث می‌شود مطالعه شما تاثیر بالاتری بر جامعه هدف داشته باشد که در نتیجه مجله تخصصی بهترین مکان برای انتشار مقالة شما است. البته همین موضوع در مورد هر مجله دیگری که در طول این پیوستار تخصصی قرار دارد صادق است. برای دستیابی به تاثیر و نفوذ (به جای تاثیر نفوذ صرف)، باید مخاطبان ایده‌آل خود را با مخاطبان واقعی مجله تطبیق دهید.

مطالعه در عصر موتورهای جستجو

منتقدان رویکرد تطابق با مخاطب برای یافتن بهترین مجله جهت انتشار مقاله بر این باور هستند که در عصر موتورهای جستجوی اینترنتی، هر خواننده‌ای می‌تواند هر مقاله‌ای را با هر موضوعی صرف‌نظر از مکان انتشار آن بیابد. اگر این ادعا صحت داشته باشد، چرا نباید از معیار بیهوده پرستیژ (و شاخص آن یعنی ضریب نفوذ) به عنوان عامل اصلی جهت انتخاب نوع مقاله استفاده کنیم؟

اگرچه این ادعا تا حدی صحیح به نظر می‌رسد، برای این سؤال یک پاسخ دو بخشی وجود دارد. اولا، موتورهای جستجو مانند Google Scholar و یا DeepDyve با تمام قدرتی که دارند از نظر تطابق خوانندگان علاقه‌مند با مقالات صحیح ابزارهای چندان دقیقی نیستند. وقتی با یک جستجو در عرض 0.13 ثانیه نتیجه نمایان می‌شود، مجبورم به صورت دستی نتایج را فیلتر کنم. به نظرم اولین فیلتر من بسیار رایج است: آیا مقاله در همان مجله ای منتشر شده است که من قبلاً آن را براساس اعتبار یا تجارب شخصی خود ارزیابی کرده بودم؟ به استثنای چند مقاله (مجلات مشهور مانند Nature یا Physical Review)، با ضریب نفوذ مجلاتی که مطالعه کردم آشنا نیستم. در عوض به خوبی می دانم که آیا پیگیری یک موضوع خاص مرا به مجلات مورد نظر هدایت کرد یا خیر. در رابطه با برخی از موضوعات، به طور مستقیم به مجله‌ای که قبل از جست‌وجو با آن آشنا بودم مراجعه می‌کنم، چون می دانم نرخ پاسخ جستجو بیشتر از جستجوی کلی خواهد بود.

دوما، همخوان سازی دامنه مجله با موضوعات مقاله چیزی بیش از آن است که کاری کنیم جستجوی مقالات و همچنین انتشار مقالات موثرتر باشد. در مجموع، آنچه باعث می شود فرآیند داوری به فرآیند انتشار مقاله با ارزش مضاعف تبدیل شود خود فرآیند داوری است. سردبیران (ویراستاران) به ارزیابی مقالات ارسالی می پردازند، داوران مناسب را پیدا کرده و سپس برای انتشار و همچنین بهبود مقالاتی که انتخاب شده اند به ارزیابی می پردازند (به فصل 10 مراجعه کنید). نتیجه این فرآیند گردآوری مقالات منتشر شده ای است که نسبت به مقاله های ارسال شده اصلی به میزان قابل توجهی بهبود یافته اند. اما برای اینکه این فرآیند بر اساس طرح مقرر اجرا شود، سردبیران و داوران باید مناسب با موضوعات مقالات ارسالی باشند تا عنوان داوری “همکار” مناسب تر باشد. با توجه به اینکه ویراستاران و داورانی که انتخاب می شوند همیشه از بین مخاطبان هدف مجله انتخاب می شوند، پیدا کردن بهترین مخاطب برای مقاله منجر به بهبود فرآیند ویرایش، انجام مناسب ترین ویرایش ها و بهبود نهایی مقاله است.

اجتناب از مجلات اشتباه

متاسفانه جنبش دسترسی آزاد در مطبوعات (شرایطی که طی آن نویسندگان برای انتشار مقاله خود هزینه پرداخت می کنند و خوانندگان به صورت رایگان به مقالات دسترسی پیدا می‌کنند) منجر به پیدایش یک پدیده بسیار زشت شده است: مجله جعلی یا یغماگر[1]. در واقع چند مجله علمی جعلی وجود دارد که در ظاهر به دنبال تامین نیاز جامعه علمی خاص هستند اما در واقع تنها هدف آنها کسب درآمد است. علیرغم ظاهر مجاز و مشروع وبسایت و عنوان منطقی و متقاعدکننده، این مجلات ماهیت واقعی ندارند. آنها به ندرت بعد از فرآیند داوری ساختگی به مطالعه و پذیرش مقالات ارسال شده می پردازند و سپس برای قرار دادن مقاله نویسندگان در وب‌سایت هزینه دریافت می‌کنند. انتشار مقاله در یک مجله جعلی بدتر از دور ریختن سرمایه است؛ در واقع این لکه ننگی است بر حوزه حرفه ای نویسنده که نتیجه ای بجز تخریب و نابودی علم ندارد.

شما در حال مطالعه آموزش مقاله نویسی هستید

برای اجتناب از مجلات جعلی، در ادامه به چند سوال اشاره شده است که باید قبل از ارسال مقاله به مجله‌ای که آشنایی چندانی با آن دارید مطرح کنید (برگرفته از وب سایت thinkchecksubmit.org):

  • آیا شما یا همکارانتان این مجله را می‌شناسید؟

– آیا قبلاً یکی از مقالات این مجله را مطالعه کرده‌اید؟

– آیا دسترسی به آخرین مقالات مجله آسان است؟

  • آیا می‌توان به آسانی با ناشر ارتباط برقرار کرد؟

– آیا نام ناشر در وب سایت مجله نمایش داده شده است؟

– آیا می‌توانید از طریق تلفن، ایمیل و یا پست با ناشر ارتباط برقرار کنید؟

  • آیا مجله صراحتاً به نوع فرآیند داوری خود اشاره کرده است؟
  • آیا می توانید از مقالات مندرج در نمایه استفاده کنید؟
  • اگر صراحتاً به نحوه پرداخت هزینه‌ها اشاره کرده است؟

– آیا سایت مجله توضیح می‌دهد که این هزینه‌ها برای چیست و چه زمانی باید پرداخت شوند؟

  • آیا هیئت ویراستاران را می‌شناسید؟

– آیا در مورد اعضای هیئت ویراستاران چیزی شنیده‌اید؟

– آیا اعضای هیئت ویراستاران در وب‌سایت خود به مجله اشاره کرده‌اند؟ (گاهی بدون کسب اجازه برخی افراد به عنوان اعضای هیئت ویراستاران معرفی می‌شوند).

  • آیا ناشر یکی از اعضای معروف این صنعت است؟

– آیا به کمیته اخلاقی انتشار تعلق دارند (COPE)؟

– آیا مجله از نوع دسترسی-آزاد است و در فهرست راهنمای مجلات دسترسی آسان قید شده است؟

– اگر مجله از نوع دسترسی-آزاد است، آیا ناشر به اتحادیه ناشران پژوهشی دسترسی آزاد (OASPA) تعلق دارد؟

– آیا مجله بر روی انواع پلتفرم های مجلات آنلاین INASP (در رابطه با مجلاتی که در بنگلادش، نپال، سریلانکا، آمریکای مرکزی و مغولستان) و یا مجلات آنلاین آفریقا (AJOL، برای مجلات آفریقایی) مستقر است؟

– آیا ناشر یکی از اعضای اتحادیه بازرگانی دیگر است؟

مراقب مجلات جعلی که روزبه‌روز به تعداد آنها افزوده می‌شود و اجازه ندهید طاعون آنها گریبانگیر علم شود.

داوری مقاله

ویراستاران، داوران و نویسندگان همگی با هم در راستای هدف مشترک خود، یعنی پیشبرد علم به واسطه فرآیند انتشار مقالات همکاری می نمایند. بهترین نتایج صرفا زمانی حاصل می آیند که طرفین با هم در محیطی مملو از احترام متقابل و مشارکت همکاری نموده و خواننده را در مرکز توجه خود قرار دهند.

در نتیجه، هر یک از افراد فعال در این حوزه در قبال دیگران مسئولیت های اخلاقی متعددی بر عهده دارند. در حالیکه بخش عمده این کتاب بر نویسندگان و آنچه که باید در حین نگارش مقاله علمی مد نظر داشته باشند تمرکز دارد، لازم است مسئولیت های اخلاقی ویراستاران را نیز یادآور شویم.

چک لیست برای ویراستاران، داوران و نویسندگان

آیا مقاله باید رد شود؟

اگر پاسخ یک یا چند سال زیر منفی باشد مقاله را رد کنید. برای هر پاسخ خیر دلیل مشخص قید کنید.

  • آیا محتوای مقاله همخوان با دامنه مجله است؟

اگر خیر، آیا مجله مناسب تر دیگری وجود دارد؟

  • آیا مقاله دارای نتایج جدید است (به استثنای مقالات مروری و موارد مشابه)؟

اگر خیر، آیا نویسنده نتوانسته موارد جدید را متمایز سازد؟ آیا مقاله مشابه با محتوایی است که قبلا منتشر شده است.

  • آیا نتایج ارزش مطالعه را دارند (و بدین ترتیب ارزش انتشار؟) آیا افکار یا کردار خواننده را تحت تاثیر قرار می دهد؟

اگر خیر، آیا می توان اهمیت نتایج، تحلیل های مختلف و اهمیت نظری را افزایش داد؟ آیا این مقاله برای مخاطبان دیگر (مجله دیگر) معنی دار تر است؟

  • آیا داده ها از نتایج حمایت می کنند (یعنی آیا کیفیت مطالعه به قدر کافی بالا است؟)

اگر خیر، آیا می توان تا جایی که داده ها اجازه می دهند نتیجه گیری ها را طوری تغییر داد که نتیجه همچنان معنی دار باشد؟ آیا می توان داده ها/مطالب نظری بیشتری را جهت حمایت از نتیجه گیری ها اضافه کرد؟

  • آیا مقاله از کیفیت کافی برای ارزیابی تمام نکات فوق برخوردار است؟

اگر خیر، چه پیشنهاداتی به نویسنده کمک می کند مقاله از ساختار بهتری برخوردار باشد (ویرایش از نظر زبان انگلیسی، سازمان دهی بهتر و غیره)؟

اگر مقاله رد نشود، برای آنکه جهت انتشار قابل پذیرش باشد چه تغییراتی باید ایجاد شود؟

داوران می توانند از چک لیست زیر به عنوان راهنما برای مرور جامع مطالعه استفاده کرده  و پیشنهاداتی برای بهبود ارائه دهند. در رابطه با نویسندگان، طرح سوالات زیر و ارائه دستورالعمل های زیر باعث افزایش احتمال پذیرش مقاله می شوند.

سازمان، طول و وضوح

  • آیا مقاله از ساختار و سازمان کافی برخوردار است تا بر اساس نتایجی که به صورت منطقی از روش های مورد استفاده نشات می گیرد به نتیجه گیری های منطقی دست یافت؟ آیا نتیجه گیری ها به سوالات پژوهشی که در ابتدا مطرح شده بودند پاسخ می دهند؟
  • مقاله باید از نظر طولانی بودن مناسب باشد. آیا دانشی که خواننده کسب می کند توجیه گر زمانی است که صرف مطالعه می شود؟
  • آیا فرآیند اندیشه آشکار است؟ آیا از زبان واضح استفاده شده است؟ (ادعا نه کمتر و نه بیشتر از امکان توجیه نیست؟)

مقدمه

  • حوزه مطالعه را نشان دهید، چرا این حوزه مهم است و قبلا چه مواردی انجام شده است (با نقل قول های مناسب)
  • شکاف موجود را نشان دهید، سوال پژوهشی را مطرح کنید و مطالعات پیشین در این حوزه را به چالش بکشید.
  • هدف را مشخص کرده و مطالعه حاضر را معرفی کنید، به وضوح موارد جدید و دلیل اهمیت آن را مطرح کنید.
  • از موارد زیر اجتناب کنید: تکرار چکیده، ارائه اطلاعات غیرضروری در پس زمینه، اغراق در اهمیت مطالعه، ادعای بداعت بدون جستجوی کامل ادبیات پژوهشی.

روش (مواد، نظریه، طرح، مدلسازی و غیره)

  • با جزئیات کافی فرآیند رسیدن به نتایج را توضیح دهید تا پژوهشگر مستقل (که در همان حوزه فعالیت می کند) بتواند برای اعتبارسنجی نتیجه گیری های شما همان نتایج را تکرار کند.

– آیا خواننده قادر به ارزیابی اعتبار درونی است (نتیجه‌گیری‌ها مورد حمایت نتایج ارائه شده قرار دارند؟)

– آیا خواننده قادر به ارزیابی انطباق بیرونی است (نتایج قابل تعمیم به فراتر از نتایج خاص هستند؟)

  • آیا روش انتخابی قابل توجیه است؟
  • آیا روش‌های تحلیل داده و رویکردهایی آماری براساس فرضیه‌ها و سوگیری ها قابل توجیه هستند؟
  • از موارد زیر اجتناب کنید: تکرار نتایج در بخش روش ها، ارائه جزییات اضافه (برای تکرارپذیری یا قضاوت در مورد اعتبار ضرورتی ندارند)، تلقی روش به صورت تاریخچه زمان‌شناسی رویدادها، ارجاع غیرضروری به محصولات تجاری، ارجاع به محصولات اختصاصی و یا به محصولاتی که خواننده قادر به دسترسی به آن‌ها نیست.

نتایج و بحث

– ارائه نتایج مقاله براساس ترتیب منطقی و با استفاده از جداول و نمودارها در صورت نیاز.

– نتایج را تبیین نموده و نشان دهید که چگونه برای پاسخ‌دهی به سؤالات پژوهشی که در بخش مقدمه مطرح شده بودند کمک می‌کنند. شواهد فی نفسه گویای خود نیستند، نتایج ابتدا باید ارائه شده و سپس توضیح داده شوند.

– مراحل بخش بحث: خلاصه سازی نتایج، بحث در مورد ماهیت مورد انتظار و غیر منتظره نتایج، مقایسه نتایج با مطالعات پیشین، تفسیر و تبیین داده‌ها (با مقایسه با یک نظریه یا مدل) و فرضیه پردازی در مورد قابلیت تعمیم دهی آنها.

– بحث در مورد مشکلات و نواقصی که در خلال انجام مطالعه ایجاد شدند.

– بحث در مورد تبیین‌های جایگزین برای نتایج.

– از موارد زیر اجتناب کنید: ارائه نتایجی که هرگز مورد بحث قرار نگرفته اند، بحث‌هایی که هیچ ارتباطی با هیچ یک از نتایج ندارند، ارائه نتایج و بحث در مورد آنها براساس ترتیب زمانی به جای ترتیب منطقی، نادیده‌گرفتن نتایجی که از نتیجه‌گیری‌های نهایی حمایت نمی‌کنند؛ استنباط از نتایج بدون استدلال منطقی به عنوان پشتوانه آنها.

نتیجه گیری ها

– ارائه خلاصه بسیار کوتاه از نتایج و بحث

– تأکید بر نکات ضمنی یافته‌ها، تبیین اهمیت مطالعه و بیان پیام های اصلی که نویسنده به دنبال ابلاغ آنان است.

–  بیان ادعاهای کلی که مورد حمایت شواهد قرار دارند.

– بیان چشم انداز آتی مطالعه.

– از موارد زیر اجتناب کنید: تکرار چکیده، تکرار اطلاعات زمینه‌ای از بخش مقدمه، ارائه شواهد جدید و یا استدلال های جدیدی که در بخش نتایج و بحث وجود ندارد، تکرار استدلال‌های بخش نتایج و بحث، عدم اشاره به کلیه سؤالات پژوهشی که در بخش مقدمه مطرح شده بودند.

سرنام ها (حروف اختصاری)

– در عنوان نباید از حروف اختصاری استفاده شود، مگر آنکه (الف) موضوع منحصرا توسط حروف اختصاری شناخته شده و یا کاربرد آن به همان صورت متداول و مرسوم باشد؛ (ب) حرف اختصاری دارای بیش از یک کلمه کامل نباشد.

– حروف اختصاری وقتی برای اولین بار در متن مقاله به کار می روند باید به صورت کامل داخل پرانتز بیان شوند.

– در چکیده از حروف اختصاری پرهیز کنید، مگر اینکه حرف اختصاری به همان صورت شناخته شده و بارها در چکیده استفاده شده باشد. اگر در چکیده از حرف اختصاری استفاده می شود، باید در همان چکیده به صورت کامل بیان شود و سپس وقتی برای اولین بار در متن مقاله به کار می رود به شکل کامل آن اشاره شود.

نقل قول ها (ارجاع ها)

– به نقل قول هایی اشاره کنید که زمینه کافی برای تحلیل انتقادی مطالعه را توسط سایر نویسندگان فراهم آورد.

– به نقل قول هایی اشاره کنید که به خواننده منبع زمینه ای و مطالب مرتبط را ارائه دهد تا مخاطبان هدف قادر به درک مطالعه جاری باشند.

– به نقل قول هایی اشاره کنید که دارای مثال هایی از ایده ها، داده ها یا نتیجه گیری های جایگزین برای مقایسه با مطالعه حاضر هستند. شواهد متضاد را حذف نکنید.

– به نقل قول هایی اشاره کنید که منابعی را که در مطالعه حاضر مورد استناد قرار گرفته اند تأیید می‌کنند.

– آیا نقل قول ها به روز هستند و به آخرین مطالعه در این حوزه ارجاع دارند؟

– وظیفه بررسی صحت مراجع بر عهده نویسنده است.

– از موارد زیر اجتناب کنید: نقل قول های کاذب (نقل قول هایی که ضروری نیستند اما درج شده اند)؛ سوگیری های سوگیردار (رفرنس ها بنا به دلیلی غیر از اهداف فوق اضافه یا حذف شده اند)، افراط در نقل قول از خود (ارجاع به مطالعات خود).

اشکال و تصاویر

– مطمئن شوید که اشکال به دقت و به صورت صحیح بازتابی از داده ها و زمینه آنها هستند.

– مطمئن شوید که اشکال امکان مقایسه و استنباط در مورد علت و معلول را فراهم می آورند، از توضیحات کاذب اجتناب کنید.

– اشکال باید دارای توضیحات و زیر نویس های مناسب باشند تا امکان درک آن به صورت مستقل از متن وجود داشته باشد.

– در شرایط ایده آل، توضیح زیر شکل دارای سه کارکرد است: توصیف موارد مندرج در نمودار، جلب توجه به مهمترین ویژگی ها و توصیف نتایج اصلی (در صورت امکان)

– کلیه تصاویر باید در متن ارجاع یابند؛ از همان اولین ارجاع باید ترتیب عددی رعایت شود.

– یک قطعه داده دارای چهار بخش است: یک توضیح (این چیست؟)، یک عدد، یک واحد و یک برآورد غیرقطعی. سعی کنید اجزای چهارگانه داده را در تصویر لحاظ کنید.

– باید به اشتباهات اشاره شود؛ به وضوح توضیح دهید که چرا ارائه شده اند. اگر یکی از نقطه داده ها حذف شده است دلایل آن را ذکر کنید.

– برای تقویت نمایش دیداری از رنگ ها استفاده کنید (امروزه اغلب مقالات به صورت آنلاین مطالعه می‌شوند)، اما مطمئن شدید که در صورت چاپ مقاله به صورت سیاه و سفید اطلاعات به‌صورت ناخوانا چاپ نمی‌شوند.

– جداول بهترین روش برای جستجوی اطلاعات خاص و مقادیر دقیق و نمودارها بهترین روش برای نمایش رویه‌ها و انجام مقایسه هستند.

– وقتی تعداد نقطه داده‌ها اندک است، بهتر است به جای نمودار از جدول استفاده شود.

– از مقیاس‌های لگاریتمی برای نشان دادن رویه داده ها استفاده کنید، آنها را پنهان نکنید. مقیاس های لگاریتمی بر تغییرات نسبی و مقیاس های خطی بر تغییرات مطلق تاکید دارند.

– برای پر کردن فضای سفید از مقیاس های پلات استفاده کنید (مقادیر آغاز و پایان محور x و y)؛ سعی کنید حداقل از 80 درصد هر مقیاس برای نمایش داده ها استفاده کنید.

– از موارد زیر اجتناب کنید: عنوان در نمودار (اطلاعات عنوان باید در زیرنویس شکل درج شود)، نمودارهای دایره ای، نمودارهای میله ای مگر اینکه گزینه بهتری وجود نداشته باشد، جلوه های سه بعدی کاذب، مانند نمودارهای میله ای سه بعدی، خطوط شبکه ای و سایر موارد، استفاده از چارچوب نامناسب برای تصاویر، نمایش تجاری در پوشش دیاگرام یا شکل.

از نگارش تا چاپ مقاله و از داوری تا پذیرش مقاله در الو تز

چکیده

چکیده باید کوتاخ (200 کلمه یا کمتر) باشد، چکیده خلاصه مستقل و گویای مقاله است که هر بخش دارای 2-1 جمله است:

زمینه: چه مسائلی زمینه ساز این مطالعه بوده اند؟ چه محیطی باعث شده این مطالعه مهم یا جالب باشد؟

هدف: اهداف این مطالعه چیست؟ چه شکافی پر می شود؟

رویکرد: برای رسیدن به هدف پژوهشی چه مواردی امتحان شده اند؟ (روش آزمایشی، رویکرد شبیه سازی، رویکرد نظری، ترکیبی از این موارد و غیره)؟ در عمل چه کارهایی انجام شده است؟

نتایج: مهمترین نتایج این مطالعه چیست؟(شامل اعداد)

نتیجه گیری ها: مهمترین نتیجه گیری چیست؟ چرا نتایج مهم هستند؟ این نتایج به چه چیزی منتهی می شوند؟

– چکیده باید برای مخاطبان این مجله نوشته شود: اطلاعات زمینه ای این موضوع نباید بسیار کم یا بسیار زیاد باشد.

– مطمئن شوید که تمام اطلاعات موجود در چکیده در متن اصلی نیز وجود دارند.

– از موارد زیر اجتناب کنید: استفاده از پاراگراف اول مقدمه به عنوان چکیده، نقل قول در چکیده، حروف اختصاری (اما اگر استفاده شود باید شکل کامل آن درج شود)، ارجاع به تصاویر و یا جداول موجود در متن اصلی مقاله، استفاده از زبان اول شخص، استفاده از کلماتی مانند “جدید” یا “نوین” و یا جملاتی مانند “در مقاله حاضر”، “ما گزارش می کنیم”  و یا “مورد بحث قرار خواهد گرفت”.

عنوان

– عنوان باید واضح و آگاهی بخش بوده و بازتابی از هدف و رویکرد مطالعه باشد.

– عنوان باید تا حد امکان تخصصی و ویژه باشد و در عین حال به طیف کامل مطالعه اشاره کند. آیا عنوان اگر به صورت منفرد بررسی شود شاخص دقیق و خاص مطالعه است؟

– در عنوان به نتایج یا استنباط ها اشاره نکنید.

– از موارد زیر اجتناب کنید: عناوین زیرکانه یا ایهام آمیز که توسط موتورهای جستجو یا مخاطبان بین المللی قابل درک نیستند؛ عناوین بسیار کوتاه که قادر به توصیف نیستند و یا عناوین بسیار طولانی؛ اصطلاحات خاص، حروف اختصاری یا علامت تجاری.

 

الو تز برندی متفاوت در خدمات پایان نامه و مشاوره پروپوزال با همکاری اساتید برجسته ایران

مشاوره پروپوزال دکتری و مشاوره پروپوزال ارشد و مشاوره انجام پایان نامه ارشد و مشاوره انجام پایان نامه دکتری

نظر (0)



Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

تماس با "پایان نامه دکترا"