افزایش سایتیشن یا شاخص استنادی مقاله | انجام پایان نامه دکترا
تماس: 09353132500

افزایش سایتیشن یا شاخص استنادی مقاله

دسامبر 08, 2020 (0) نظر

افزایش سایتیشن یا شاخص استنادی مقاله

برای بالا بردن سایتیشن یا شاخص استنادی مقاله (Citation) باید با راه‌کارهایی آشنا باشید. واقعیت این است که کیفیت علمی بالای یک مقاله مهم است اما شگردهایی هم برای دیده شدن یک اثر علمی وجود دارد که نباید از آنها غافل باشید.

تعداد مقالاتی که منتشر می‌کنید از نظر اعتبار و جایگاهی که برای‌تان می‌آورند از اهمیت زیادی برخوردار است. ضمن اینکه هر چقدر، کارتان بیشتر دیده شود، نظرات و مخاطبان بیشتری هم پیرامون آن به وجود می‌آیند و زحمتی که کشیده‌اید، بهتر به نتیجه می‌رسد.

هر چقدر مقالات‌تان بیشتر دیده شوند و سایتیشن یا شاخص استنادی بالاتری داشته باشند، نشان می‌دهید که اثرگذاری بهتر و عمیق‌تری در زمینه تخصصی خود داشته‌اید. این یعنی، حضوری درخشان در دنیای حرفه‌ای و تخصصی رشته‌ای که تحصیل کرده‌اید و با آن بهتر به دنیای کار وارد می‌شوید.

بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها برای سرمایه‌گذاری روی ایده‌هایی که در مقالات و تحقیقات منتشر می‌شود به سایتیشن آنها دقت می‌کنند و میل دارند که آثاری را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند که از نظر عموم مورد توجه قرار گرفته و به خوبی دیده شده است.

در ادامه از ۱۰ روشی گفته می‌شود که برای بالا بردن سایتیشن یا شاخص استنادی مقالات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چگونه سایتیشن مقاله خود را افزایش دهیم؟

به عناوین و نگارش آنها دقت کنید

در انتخاب عناوین مقالات خود دقت کنید. تحقیقات نشان داده است که عناوین بلند و طولانی، رعایت نکردن دقیق علائم و قوانین نگارشی و املایی در عنوان و قطار کردن نام تعداد زیادی نویسنده باعث می‌شود تا مخاطبان، عطای خواندن یک مقاله را به لقای آن ببخشند.

در سال ۲۰۱۴، پژوهشی صورت گرفت و طی آن حدود ۱۵۰ هزار مقاله ارسالی به شبکه عالی تحقیقات انگلستان(REF) بررسی شد. این بررسی‌ها نشان می‌داد که مقالات با عناوین کوتاه‌تر و تعداد نویسندگان کمتر از شاخص استنادی یا همان سایتیشن بالاتری برخوردارند.

به نظر می‌رسد که مخاطبان مقالات علمی از ایده مختصر و مفید بودن بسیار استقبال می‌کنند و از روده‌درازی‌ها در عنوان و بسط مقالات به شکلی طولانی خوشش‌شان نمی‌آید. پس به عنوان در نوشته خود دقت کنید و یادتان باشد که قطاری از نویسندگان که نام‌شان در صدر صفحه نخست مقاله نقش می‌بندد برای مخاطب چندان جالب‌توجه نیست.

در انتخاب کلمات کلیدی هوشیار باشید

شما به عنوان یک دانشجو، استاد یا به طور کلی پژوهشگر و نویسنده مقالات علمی باید به دنبال کلمات کلیدی ویژه‌ای باشید که در زمینه تحصیلی‌تان بیشتر از سوی افراد استفاده می‌شود.

هر چقدر کلمات کلیدی منتخب‌تان برای مقاله، دقیق‌تر و پرکاربردتر باشد، سایتیشن هم بالاتر خواهد رفت.

سعی کنید، کلماتی را به عنوان کلمات کلیدی خود برگزینید که بیشتر در جستجوی کاربران وجود دارد. مثلا محدود کردن کلمات کلیدی، ایده مناسبی نیست. منظور از محدود کردن چیست؟

برای مثال، زمانی که در عنوان یا کلمات کلیدی از نام یک کشور یا منطقه جغرافیایی خاص استفاده می‌کنید، تعداد مراجعین به مقاله‌تان محدود به همان ناحیه جغرافیایی و کشور می‌شود.

احتمال اینکه یک نفر مقالات علمی مرتبط با یک خطه خاص را برای مطالعه انتخاب کند کمی پایین است و سایتیشن مقالات‌تان را کاهش می‌دهد. مقالاتی که به مرزهای یک کشور محدود می‌شوند از جذابیت کمتری برای دنبال کردن از سوی مخاطبان بین‌المللی برخوردار هستند.

نتایج تحقیقات‌تان را قبل از انتشار در اختیار مخاطب بگذارید

شاید به نظرتان برسد که ایده مطرح کردن نتایج و صحبت درباره نتایج تحقیقات علمی قبل از انتشار رسمی‌شان کار چندان جالبی نیست و می‌تواند منجر به سرقت علمی و ادبی شود.

شاید این دل‌نگرانی تاحدودی منطقی به نظر برسد. اما تجربه و آمارها نشان می‌دهند، زمانی که یک فرد نتایج تحقیقات علمی خود یا بخشی از اثرش را قبل از انتشار رسمی در ژورنال‌ها با دیگران در شبکه‌های اجتماعی و محیط‌های علمی به اشتراک می‌گذارد، بعد از چاپ مقاله، سایتیشن بهتری نصیبش می‌شود.

این کار به نوعی تبلیغ در دنیای علم و پژوهش به شمار می‌رود. یعنی نویسنده مقاله تلاش می‌کند تا قبل از انتشار اثرش با مطرح کردن بخش‌هایی از نتیجه و پژوهشی که صورت داده است، نظر مخاطبان را به آن جلب کند تا بعد از منتشر شدن مقاله در یک پایگاه رسمی، تعداد بیشتری از افراد میل و علاقه به خواندن آن داشته باشند.

البته حساسیت‌های موضوعی و هر رشته علمی هم در تصمیم‌گیری برای این کار نقش دارد. ولی به چشم یک گزینه به آن نگاه کنید که ضرر نخواهید کرد.

در کنفرانس‌ها و جلسات برای ارائه مقالات شرکت کنید

برای اینکه مقالات‌تان از سایتیشن بهتری برخوردار شود به حضور بیشتر در مجامع مختلف علمی هم فکر کنید. زمانی که در کنفرانس‌های مختلف مرتبط با رشته و مقالات‌تان شرکت می‌کنید، از شانس بیشتری برای دیده شدن برخوردار خواهید شد. یعنی تعداد افرادی که در یک مجمع تخصصی و علمی با شما و کارهای‌تان آشنا می‌شوند هم بیشتر خواهد بود.

در نتیجه، حضور در کنفرانس‌ها و مجامع علمی می‌تواند نوعی سکوی پرتاب یا روشی برای تبلیغ بیشتر و بهتر مقالات‌تان باشد. در کنفرانس‌ها، سمینارها و مجامع علمی مختلف شرکت کنید و سعی‌تان را به کار بگیرید که مقالات علمی و تحقیقاتی خود را در آنها برای عموم ارائه دهید.

در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید

این روزها، با دنیایی رو به رو هستیم که به دو بخش واقعی و مجازی تقسیم‌بندی شده است.

گاهی‌اوقات، سهم حضورمان در بخش مجازی آن، آن‌چنان زیاد می‌شود که دیگر مرزی میان مجاز و واقعیت باقی نمی‌ماند. در چنین وضع و روزگاری، بهتر است که حواس‌تان را به حضور در شبکه‌های اجتماعی مختلف جمع کنید.

در شبکه‌هایی مانند توئیتر، فیس‌بوک، لینکدین و هر بستر دیگری که به شما امکان برقراری ارتباط با خیل عظیمی از افراد دیگر را می‌دهد به عضویت درآیید.

از طریق ارتباطاتی که با مخاطبان مختلف در زمینه تحصیلی‌تان در این فضا پیدا می‌کنید به راحتی می‌توانید برای مقالات‌تان هم تبلیغ نمایید. قرار دادن لینک مقالات‌تان در مجلات یا صحبت کردن درباره آنها و نوشتن پُست‌هایی درباره‌شان به شما کمک می‌کند تا سایتیشن مقالات‌تان را بالا ببرید.

از مقالات قبلی‌تان در مقالات جدید یاد کنید

اگر مقالاتی را قبلا به نگارش درآورده‌اید که به موضوع مقاله تازه‌تان هم مرتبط است حتما آن را در بخش منابع و ارجاعات لحاظ کنید.

این کار باعث می‌شود تا هم مقالات قبلی و هم مقالات جدیدتان بهتر دیده شود و سایتیشن بالاتری پیدا کنند. البته یادتان باشد که این کار تنها زمانی نتیجه‌ای مطلوب در پی خواهد داشت که موضوعات مقالات با هم ارتباط داشته باشند.

اگر مقالات در دو حیطه مختلف به نگارش دربیایند، این کار خنده‌دار و غیرحرفه‌ای خواهد بود و حتی نتایج معکوسی را هم برای‌تان به دنبال خواهد داشت. پس دقت کنید که سایتیشن به خاطر ارجاعات بیهوده و بی‌ربط بالا نمی‌رود.

نظر بدهید و سایتیشن خود را بالا ببرید

برای برقراری ارتباط با محققان و نویسنده‌های دیگر باید تلاش کنید که با آنها ارتباط برقرار نمایید. زمانی که مقالات مرتبط با حیطه کاری‌تان را می‌خوانید به آنها سایتیشن می‌دهید، در واقع وارد یک رابطه حرفه‌ای با همکاران دیگرتان می‌شوید و این امکان برای‌تان به وجود می‌آید که آنها را هم نسبت به وجود و حضور خود مطلع سازید. در نتیجه، با دادن سایتیشن به مقالات دیگران، فرصتی برای بالا رفتن شاخص استنادی خودتان پیدا می‌کنید.

به دنبال نشر مقالات در مجلات معتبر باشید

سعی کنید که مقالات‌تان را در مجلاتی به چاپ برسانید که ضریب تاثیر یا ایمپکت فکتور(impact factor) بالایی دارند.

زمانی که مقالات‌تان در مجله‌ای معتبر و پرخواننده منتشر می‌شود، شاخص استنادی آن هم بالاتر می‌رود. علاوه بر این، انتشار آثار در مجلاتی که اصطلاحا اوپن‌اکسس هستند هم به بهتر دیده شدن کارتان کمک می‌کند.

مجلات معتبر به شما کمک می‌کنند تا بهتر دیده شوید. علاوه بر مجلات معتبر تلاش کنید تا با صحبت کردن و برقراری ارتباط با محققان و نویسنده‌های دیگر هم کار خودتان را برای‌شان تبلیغ کنید و آنها را ترغیب به خواندن اثرتان نمایید.

مشخصات‌تان را بادقت و صحیح قید کنید

یکی دیگر از نکاتی که برای بالا رفتن سایتیشن باید به آن توجه کنید، به کار بردن شکل و فُرم دقیق، درست و یکپارچه‌ای از اطلاعات شخصی در مقالات مختلف است.

تلاش کنید که همیشه در تمام مقالاتی که منتشر می‌کنید، اطلاعات‌تان را به سبکی یکپارچه و به درستی قید کنید. این کار باعث می‌شود که مُهر و امضایی از شما وجود داشته باشد که در مقالات مختلف تکرار می‌شود و به مخاطبان در به خاطرسپاری‌تان کمک شایانی می‌کند.

قید کردن اطلاعات صحیح درباره خودتان و ارائه شکلی خاص و منحصر به خودتان در این زمینه، به مخاطبان کمک می‌کند تا هر بار که مقاله‌ای از شما را دیدند، به سرعت بتوانند شما را بشناسند.

از ابزارهای جستجو برای انتخاب کلمات کلیدی بهره ببرید

برای نوشتن مقاله‌ای که در فضای اینترنت و از سوی موتورهای جستجو به خوبی به مخاطبان معرفی شوند باید کلمات کلیدی مناسبی انتخاب کنید. اما این کار علاوه بر شناخت فضای علمی زمینه تحقیقاتی خودتان به شناخت موتورهای جستجو هم نیاز دارد.

برای همین باید از ابزارهایی مانند گوگل ادز(google ads)، گوگل ترندز(google trends) و ابزارهای مشابه دیگری بهره ببرید که به شما درباره کلمات کلیدی پرمخاطب حول موضوع مقاله‌تان اطلاعات می‌دهند.

در آخر

همان‌طور که می‌بینید در نوشتن مقاله علمی علاوه بر کیفیت محتوای تخصصی باید نکات گوناگون دیگری را هم در نظر داشته باشید. در دنیای شلوغ و انباشته از اطلاعات صحیح و ناصحیح باید راهی پیدا کنید که اثرتان به شکلی حرفه‌ای و دقیق به دست مخاطبان خود برسد.

الو تز برندی متفاوت در خدمات پایان نامه و مشاوره پروپوزال با همکاری اساتید برجسته ایران

مشاوره پروپوزال دکتری و مشاوره پروپوزال ارشد و مشاوره انجام پایان نامه ارشد و مشاوره انجام پایان نامه دکتری

نظر (0)



Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

تماس با "پایان نامه دکترا"