تماس: 09353132500

تسریع در چاپ مقالات علمی

دسامبر 08, 2020 (0) نظر

تسریع در چاپ مقالات علمی

دانشجو هستید و در مقاطع تحصیلات تکمیلی به سر می‌برید؟ حتما سر و کارتان به نوشتن و نشر مقالات علمی افتاده است و قطعا دوست دارید که بسیار زود و سریع بتوانید، مقالات علمی خود را در مجلات علمی معتبر به چاپ برسانید. اما چطور می‌توان نشر مقالات علمی را در یک مجله معتبر سریع‌تر کرد؟

تحقیق کردن معمولا فرایند کُندی دارد و باید به ساختار و شکل آن توجه شود و به صورت بهینه و خواندنی، مطالب و محتوای مناسب طراحی شود. زمانی که به محتوایی مناسب دست پیدا می‌کنید، دوست دارید که آن را سریعا به چاپ برسانید.

هر چقدر که سرعت انتشار مقالات علمی بالاتر رود، امکان به اشتراک‌گذاری یافته‌ها و اطلاعات تحقیقاتی هم بیشتر می‌شود، امکان اینکه شخص دیگری شروع به کار روی موضوع مشابه‌ شما کند هم کاهش می‌یابد و ضمنا سریع‌تر می‌توانید به روند تحقیقات‌ بعدی‌تان ادامه بدهید. اگر در میانه انجام تحقیقات خود برای نوشتن یک مقاله علمی هستید یا در حال نگارش هستید حتما به توصیه‌های زیر دقت کنید تا با روش‌های تسریع چاپ مقالات علمی‌تان آشنا شوید:

به شکل و شمایل مقاله دقت کنید

ظاهر و فُرمت مقاله از اهمیت زیادی برخوردار است. باید بدانید که قرار است محتوای مورد نظرتان را چطور در مقاله بچینید. آگاهی از انواع مقالات علمی، شیوه ارائه اطلاعات کلیدی و داشتن پیش‌نویسی که می‌تواند در چیدمان و ارائه مطالب کمک‌تان کند باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود. نرم‌افزارها و وبسایت‌های مختلفی هم وجود دارند که به شما در تهیه تصاویر، نمودارها، جداول و… برای به کارگیری در مقاله کمک می‌کنند.

سریع شروع به نوشتن کنید

حتی اگر تمام فرایند تحقیقاتی و مطالعاتی‌تان به پایان نرسیده است، باز هم شروع به نوشتن کنید و تعلل نداشته باشید. مثلا از نوشتن بخش‌هایی مانند مقدمه، پیشینه تحقیق و مرور مطالعات قبلی شروع کنید. بخش مواد و روش‌ها هم می‌تواند شروع مناسبی برای نگارش باشد. نوشتن این بخش‌ها قبل از نگارش نهایی به شما کمک می‌کند تا سرعت بیشتری پیدا کنید و تا هنوز ذهن‌تان آماده‌تر است و تحقیق و مطالعه درباره بخش‌های مختلف را کاملا در ذهن دارید به نگارش بخش‌های مهم مذکور بپردازید.

واضح و شفاف بنویسید

اگر مقاله‌ای با طراحی درستی نگارش کنید که در بخش محتوا، لبریز از اشارات ضمنی و نامشخص است و در آن محتوا به صورت شفاف شرح داده نشده، احتمال اینکه از سوی نشریات علمی کنار گذاشته شود بسیار زیاد خواهد بود. در این صورت، ویراستاران و تیم پذیرش مقاله دچار سردرگمی می‌شوند و نداشتن درک درست از محتوای نگارش‌شده یکی از دلایل رد شدن مقاله است.

برای کسانی که قرار است، مقاله خود را به زبان انگلیسی بنویسند، این مشکل بیشتر هم خواهد بود. زیرا چنانچه نتوانند منظور محتوای مورد نظرشان را به درستی در مقاله پیاده‌سازی کنند، پذیرش هم منتفی خواهد شد. برای اینکه دچار چنین مشکلاتی نشوید، راه‌های زیادی پیش روی‌تان قرار دارد. مثلا می‌توانید از فردی خبره در اطرافیان‌تان برای نگارش و ترجمه انگلیسی کمک بگیرید یا اگر چنین فردی در دسترس‌تان نیست به مراکز ارائه خدمات ترجمه علمی معتبری مانند «الو تز» مراجعه کنید. الو تز به صورت آنلاین و با سرعتی ایده‌آل به شما در این مسیر کمک خواهد کرد.

مطب پیشنهادی :  انواع ژورنال | انواع ژورنال های علمی

از نرم‌افزارهای منابع و مراجع استفاده کنید

نرم‌افزارهای منابع و مراجع، نرم‌افزارهایی کاربردی هستند که به شما در جمع‌آوری منابع و مراجع کمک و منابع مرتبط با موضوع تحقیقاتی‌ و مطالعاتی‌تان را بایگانی می‌کنند. بنابراین به کمک این نرم‌افزارها، زمان لازم برای مرور و جستجوی مقالات و منابعی که قبلا مطالعه کرده‌اید به طرز قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند. ضمن اینکه، وقتی روی یک مقاله کار می‌کنید، نرم‌افزارهای مدیریت مراجع می‌توانند بنا به دستورالعمل‌های مجله مورد نظرتان برای انتشار مقاله، اقدام به تنظیم فرمت رفرنس نویسی تان کنند و فهرست منابع را هر وقت که یک سایتیشن را اضافه یا کم کردید به روزرسانی نمایند.

از جمله این نرم‌افزارها می‌توان به نرم‌افزار رایگان زُتِرو(Zotero) اشاره کرد. این برنامه‌ها به تسریع آماده‌سازی مقالات علمی کمک شایانی می‌کنند.

زمان ارسال مقاله را بدانید

اگر تحقیق و پژوهش‌تان بسیار گسترده است و هنوز بخشی از آن در مسیر انجام است به این فکر کنید که مقاله‌تان را به دو بخش تقسیم کنید و یک قسمت آن را که تکمیل شده به دست انتشار بسپارید و برای باقی قسمت‌های پروژه تحقیقاتی‌تان که هنوز در دست تهیه است، مقاله‌ای دیگر در نظر بگیرید. در این صورت، سرعت نشر مقالات‌تان بیشتر می‌شود.

از خدمات ویرایش و مرور مقاله قبل از انتشار کمک بگیرید

قبل از ارسال مقاله سعی کنید تمام نکاتی را که باید برای چاپ مقاله در مجله علمی رعایت شود به دقت در محتوای خود به کار گرفته باشید. در این مسیر از دوستان حرفه‌ای خود یا مراکز ویرایش تخصصی مقالات بهره ببرید. مثلا سرویس ارائه خدمات آنلاین ترجمه الو تز به کمک ویراستاران و مترجمان تخصصی و خبره خود می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند. در این صورت، مقاله‌ای عاری از اشکالات فنی و ویرایشی به مجله ارسال خواهید کرد.

نشریه علمی مناسب را انتخاب کنید

برای اینکه مقاله‌تان سریعا به چاپ برسد باید به دنبال مجلاتی باشید که زمینه فعالیت آن با محتوای تولیدی شما در مقاله‌تان هم‌سو باشد. در زمینه انتخاب مجله علمی مناسب می‌توانید با همکاران و دوستان خود مشورت کنید، به فهرست منابعی که در اختیار دارید به دقت نگاه کنید و آنها را بررسی نمایید.

با گشت و گذار در فهرست منابع مجلات علمی مختلف در اینترنت و مشاهده موضوعات مورد علاقه‌شان برای نشر هم به گزینه‌های مرتبط دست پیدا خواهید کرد. شناخت مجلاتی که فاصله اندکی میان ارسال و بررسی مقالات دارند هم به شما در تسریع روند انتشار مقاله‌های‌تان کمک خواهد کرد. بررسی وضعیت نشر مقالات در مجلات اوپن‌اکسس(open access) هم می‌تواند به نفع‌تان باشد.

با مجلات علمی تماس بگیرید

قبل از ارسال مقاله با مجله موردنظرتان تماس بگیرید و از آنها درباره استقبال‌شان از مقاله‌تان و موضوع آن اطلاعات بگیرید. مجلات مختلف، رویکردها و اقدامات مختلفی را در این زمینه در پیش می‌گیرند.

مطب پیشنهادی :  مراحل اجرای تحلیل گفتمان

برای مثال، ممکن است یک مجله علمی از شما بخواهد که بخشی از چکیده را همراه با تقاضای نشر مقاله برای‌شان ارسال کنید. بعد از مرور این دو، آنها تصمیم می‌گیرند که مقاله‌تان را به طور کامل دریافت کنند یا خیر.

بعضی از مجلات هم این مرور اولیه را به عنوان بخشی از فرایند دریافت مقالات برای چاپ در نظر می‌گیرند و همه داوطلبان برای چاپ مقاله خود در آن نشریه باید ابتدا نامه توضیحات و بخشی از مقاله را برای مرور و تأیید نخستین نزد مجله ارسال کنند.

به دستورالعمل‌های مجلات توجه کنید

به دستورالعمل‌ها و قواعدی که برای نوشتن بخش‌های مختلف مقاله در مجله مورد نظرتان تعریف شده است، کاملا دقت کنید. شما باید بتوانید توصیه‌نامه، متن اصلی، منابع، شکل‌ها و جداول و هر اطلاعات دیگری را مطابق خواسته و قوانین مجله موردنظرتان تنظیم کنید. توجه به این نکات از به تأخیر افتادن نشر مقاله جلوگیری به عمل می‌آورد. برخی از وبسایت‌ها برای تنظیم فرمت و شکل مقالات به شما کمک می‌کنند.

توصیه‌نامه‌ای مؤثر بنویسید

توصیه‌نامه‌ای که همراه با ارسال مقاله‌تان برای مجله مورد نظر ارسال می‌کنید، باعث می‌شود تا میزان ارتباط مقاله با محتویات مجله مشخص‌تر شود و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی‌تان برای مسئولین بررسی مقاله در مجله مورد نظرتان محرز گردد. هر چقدر که در نوشتن این توصیه‌نامه دقیق‌تر و بهتر عمل کنید، سرعت به گردش درآمدن مسیر پذیرش مقاله‌تان هم بیشتر خواهد شد.

مراحل بررسی مقاله‌تان را پیگیری کنید

روند بررسی مقالات ارسالی در مجلات علمی گوناگون بسیار متنوع است. بنا به نوع مجله و موضوعی که در آن کار می‌کنید، این زمان می‌تواند بسیار کوتاه یا بسیار طولانی باشد. پس با سر زدن به وبسایت یا مکاتبه با مسئولین از روند پذیرش مقاله‌تان سر دربیاورید. با این کار متوجه می‌شوید که در مسیری منطقی و صحیح هستید یا خیر.

پاسخ‌های مناسبی به ویراستاران بدهید

به سوالات و درخواست‌های ویرایشی مسئولین نشر مقاله، پاسخ‌هایی کامل، واضح و مودبانه بدهید. در این صورت، احتمال رد شدن مقاله‌تان کاهش می‌یابد و کار رسیدگی به آن سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد.

در آخر

رعایت این توصیه‌ها و توجه به آنها می‌تواند به شما در نگارش و ارسال یک مقاله علمی کمک زیادی کند. اگر در مسیر نگارش مثلا ترجمه و ویرایش متون دچار مشکلاتی هستید، نباید احساس نگرانی به شما دست بدهد. الو تز، شما را تنها نمی‌گذارد. این مجموعه با تجربه و سابقه‌ای که در امر ترجمه مقالات علمی دارد و به کمک تعداد زیادی مترجم باسابقه که دارای دانش تخصصی در زمینه‌های مختلف هستند به شما در مسیر نگارش و انتشار مقالات علمی یاری می‌رساند. پس روی الو تز حساب کنید.

 الو تز برندی متفاوت در خدمات پایان نامه و مشاوره پروپوزال با همکاری اساتید برجسته ایران

مشاوره پروپوزال دکتری و مشاوره پروپوزال ارشد و مشاوره انجام پایان نامه ارشد و مشاوره انجام پایان نامه دکتری

نظر (0)



Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

error: تلفن های تماس : 09353132500 و 09199631325 می باشد.