خود بخش بیان مسئله از چند بخش تشکیل شده است
- مقدمه
- تعریف مسئله
- تعریف اجزای مسئله
- پرسش های اساسی
مقدمه
- در بخش مقدمه بیان مسئله نباید از کلی گویی استفاده کرد باید به نکات ریز و دقیقی اشاره کرد که فقط مختص همین بخش است.مقدمه نباید طوری نوشته شود که بتوانیم در مقدمه یک مطلب دیگر نیز از آن استفاده کنیم.
- اندازه مقدمه را آنچنان طولانی در نظر نگیرید که بخشی از قسمت تعریف مسئله را شامل شود یا جزئی از بخش اصلی تعریف مسئله را بازگوکند.
- براي اطمينان از ربط مستقيم مقدمه با متن ، شايد مناسب ترين شيوه آن باشد كه ابتدا مساله اصلي را درقالب تعريف مساله مشخص و تبيين كنيم ، آن گاه به تدوين مقدمه بپردازيم.
تعريف مساله
در اين بخش، مطلب اصلي يا درواقع مساله اي كه قرار است در تحقيق مورد توجه قرار گيرد باز گشوده مي شود.اهميت مساله مورد بررسي و دلايل پرداختن به آن به عنوان موضوعي ضروري از جمله مطالبي است كه در اين بخش مورد اشاره قرار مي گيرد. در همين مرحله است كه پژوهنده تاكيد مي ورزد كه نتايج محتمل تحقيق مي تواند بر روند فعلي امور و سياستگذاري ها و برنامه ريزي ها مرتبط با آن ها اثر بگذارد.
نكته اي كه به نظر مي رسد: در تعريف مساله نبايد ادعايي را مطرح كرد كه در عنوان تحقيق لحاظ نشده باشد، در اين تعريف برابري محتوايي با عنوان و ساير بخش هاي طرح پيشنهادي بايد پيوسته مورد نظر باشد.
نكاتي در مورد سوالات اساسي پژوهش
پرسش هاي اساسي پژوهش بايد از لحاظ درجه خاص بودن با يكديگر همسنگ باشند.به عبارت ديگر نبايد سوالي به طور مثال 25درصد مساله اصلي را دربرگيرد و سوال ديگري 5 درصد آن را پوشش دهد.
برآيند پرسش هاي اساسي بايد كل مساله اساسي را پاسخ دهد ، نه نسبت به آن داراي خلاء و كمبود باشد و نه از آن فراتر رود. به طور مثال ، هرگاه بتوان كليه جوانب مساله اصلي را به هشت پرسش اساسي تجزيه كرد، بايد هشت برش مساوي دايره اي فرضي را دربرگيرد.
انواع پرسش هاي پژوهش
سوال توصيفي : دراين گونه سوال ها معمولا از كلمات ”چه مي باشد، چيست و چگونه است“ استفاده مي شود. مثال: گسترش تاريخي صنعت در ايران چگونه بوده است؟
سوال هاي رابطه اي : در اين گونه سوال ها، چگونگي رابطه دو يا چند متغير مورد نظر قرار مي گيرد. مثال: چه رابطه اي بين رضايت شغلي و رشد سازمان وجود دارد؟
سوال هاي تفاوتي : اين سوال ها با تفاوت سطوح متغير ها سروكار دارد و معمولا به شكل زير بيان مي شود: آيا بين فارغ التحصيلان رشته هاي حسابداري و رشته هاي مديريت در انتخاب شغل تفاوت وجود دارد.
سوال هاي علت و معلولي : در اين گونه سوال ها رابطه علت و معلولي بين متغير هامورد نظر قرار مي گيرد. مثال: چه عواملي باعث افزايش رضايت شغلي كاركنان در يك سازمان مي شود؟
چگونه یک بیان مساله خوب بنویسیم؟
با کمک بخش بیان مسئله میتوانیم یک مطلب مبهم و ناشناخته را معرفی کنیم.میتوانیم آنها را مورد بررسی قرار دهیم و راه حل هایی برای آن معرفی کنیم.بخش بیان مسئله را لازم نیست چندان طولانی بنویسید فقط سعی کنید در قسمت کوتاهی هدف از بیان مسئله را مشخص کنید.
- بخش بیان مسئله باید به یک شکاف یا نکته مبهم در علم اشاره کند.
- اهمیت مسئله را مورد بررسی قرار دهد تا کاربرد آن را آشکار کند.
- به پژوهش هایی که قرار است در آینده صورت پذیرد راهنمای خوبی باشد.
- این بخش همان طور که گفته شد باید راه حل هایی برای حل مسئله ارائه کند که این راه حل ها باید دقیق و منطقی و اخلاقی باشند.
نگارش بیان مساله معمولاً در سه بخش نوشته میشود
- حالت ایدهآل و خوب را توضیح دهید.
- بیان کنید چه موانعی باعث ممانعت از رخداد حالت ایدهال و خوب در مورد الف شده است.
- معین کنید که از چه روشی میخواهید وضعیت ایدهآل و خوب را که در بند الف توضیح داده شد بازگردانید و موانعی که در بند ب گفته شده را از سر راه بردارید.
روش نگارش و ارزيابي مساله تحقيق
- محقق براي بيان مساله تحقيق و نگارش آن بايد به اين ترتيب اقدام کند:
- صورت مساله را به صورت سوالي بنويسد
- يک مقدمه کلي بنويسد
- ابعاد و ويژگيها و صفات مورد مطالعه را شرح دهد
- ادبيات و سوابق مساله تحقيق را بيان کند
- فهرست متغيرها و معرفهاي مورد مطالعه را ذکر کند
- سوالات ويژه تحقيق را فهرست کند
- نتايج و دستاوردهاي پيش بيني شده تحقيق را اظهار کند
- محقق براي اطمينان از انجام دادن اموري که براي نگارش و بيان مساله تحقيق لازم است ، ميتواند جدول کنترل را تهيه نموده و به ارزيابي آن بپردازد .
نظر (0)