تماس: 09353132500

مفهوم پیشینه تحقیق در پروپوزال چیست؟

سپتامبر 01, 2019 (0) نظر , , , , , , , , , ,

مفهوم پیشینه تحقیق در پروپوزال چیست؟

مفهوم پیشینه تحقیق در پروپوزال چیست؟

مفهوم پیشینه تحقیق در پروپوزال چیست؟یکی از بخش های ضروری پروپوزال پیشینه تحقیق میباشد.پیشینه تحقیق یعنی مطالعه تمام مقالاتی که قبلا در این زمینه نوشته شده اند.همانطور که مطلع هستید پروپوزال یک دیدگاه کلی در مورد طرح نهایی پروژه ای است که هنوز آنرا شروع نکرده اید این پروپوزال اجزا و بخش های مختفلی دارد که هر یک از اجزا با رعایت اصول و قواعد خاصی نوشته میشوند که باید آنها را رعایت کرد یکی از این اجزا که تقریبا ضروری نیز به حساب می آید بخش پیشینه تحقیق در پروپوزال میباشد باید بدانیم که چگونه میتوانیم به پیشینه تحقیق دست یابیم و آنها را مورد استناد قرار دهیم.

اهمیت پیشینه در پروپوزال

محققی که تصمیم میگیرد که در چه موردی بنویسد و موضوع مورد نظرش را انتخاب کرد ابتدا باید به سراغ مقالات گذشته در این مورد برود و آنها را مرور کند این کار به محقق کمک میکند که بداند باید از کجا شروع کند و چگونه ادامه دهد علاوه بر آن مرور بخش ادبیات باعث میشود که نقاط ضعف و قدرت نوشته های قبلی را شناسایی کنیم و در جهت رفع آنها عمل کنیم و از یافته های آنان استفاده کنیم.

هدف از گنجاندن بخش پیشینه

هدف از بارگزاری و نوشتن این بخش برقراری ارتباط منطقی میان اطلاعات پژوهشی قبلی با مسئله تحقیق میباشد و کمک دیگری که میکند این است که باعث میشود به چارچوب نظری یا تجربی خاصی برای حل مسئله دست یابیم.و علاوه بر آن با روش های مورد استفاده در تحقیقات پژوهشی گذشته آشنا شویم.

برای رسیدن به این اهداف، توجه به نکات زیر ضروری است:

  • انتخاب منابع اطلاعات مرتبط با مسئله تحقیق.
  • ارائه مطالب از کلی به جزئی (عمومی و اختصاصی).
  • اجتناب از بیان مطالب، به طور مجرد و بدون رابطه با یکدیگر.
  • تنظیم مطالب به طور سازماندهی شده، همراه با روندهای منطقی.
  • ارائه نتایج مطالعات قبلی و نقد آنها.
مطب پیشنهادی :  مقالات کشاورزی

در استناد به منابع، می توان جملات آن را به طور مستقیم و با نقل قول ذکر کرد. البته باید در نظر داشت که نقل قول عبارات، در داخل گیومه آورده می شود. در مراجعه به منابع، محقق وظیفه دارد که اعتبار داخلی و خارجی آنها را مورد نظر قرار دهد و از استناد به منابع غیرمعتبر و ضعیف و یا منابعی که به محقق، کمکی نمی کنند، خودداری کند.

فرآیند بررسی پیشینه پروپوزال

گاها محققین در دستیابی به منابع تحقیقات پیشین دچار مشکل میشوند و منبع دقیق و معتبری پیدا نمیکنند که با موضوع مورد نظر تطابق و همخوانی داشته باشد با استفاده از مراجعه به مراحل زیر میتوایند منابع دقیق را پیدا کنید و از آنها استفاده کنید:

  • اولین گام یافتن مقاله با استفاده از کلید واژه میباشد شما با تطابق دادن کلید واژه ها میتوانید عنوان مورد نظرتان را جستجو کنید.
  • میتوانید آنها را در منابع اطلاعاتی جستجو کنید.
  • میتوانید عنوان مقالات مرتبط با مقاله خود را جستجو کنید.
  • مقالات را طبقه بندی کنید و آنهایی که احساس میکنید با مقاله شما مطابقت خواهد داشت را انتخاب کنید.
  • نقد مقاله ها و گزارش ها.
  • تدوین چارچوب نظری و یا تجربی تحقیق.
  • تنظیم گزارش پیشینه تحقیق.

خلاصه بررسی پیشینه تحقیق، دانش موجود را درباره موضوع مورد بررسی، بیان و کمبودهای آن را مشخص می کند. کمبود ممکن است به علت مشکلات مربوط به روش، فقدان تحقیقات درباره مسئله مورد نظر و یا عدم نتایج قاطع تحقیقات قبلی درباره مسئله باشد. این خلاصه، منطق هدف های ویژه تحقیق، سؤال یا فرضیه را فراهم می آورد. بررسی پیشینه با کلی ترین منابع اطلاعاتی – که کمترین رابطه را با مسئله دارند – شروع می شود و با بحث درباره مرتبط ترین مرجع، خاتمه می پذیرد.

توجه :

پایان نامه ها و تک نگاری ها، معمولاً طویل ترند. به این گونه مرجع ها باید نگاهی انداخت و بخش های مرتبط با مسئله را به صورت دقیق مطالعه کرد.
از آن جا که نمی توان اهمیت مرجع ها را قبل از مطالعه تمام آنها در بررسی پیشینه تعیین کرد، یادداشت برداری، باید به اختصار صورت گیرد و اگر لازم است درباره منبعی بیشتر نوشته شود، از عبارات و علامات اختصاری استفاده می شود. گرچه نکات خیلی مهم را ممکن است قبلاً با ذکر صفحه نقل کرد، ولی تمام نکات اصلی (مسئله، روش تحقیق، یافته ها و نتایج ضمنی) باید یادداشت شوند.

مطب پیشنهادی :  زمان پذیرش و چاپ مقاله در مجلات مختلف و چگونه به داوران پاسخ دهیم ؟

علاوه بر این، بررسی کننده، باید عکس العمل انتقادی و ارزیابی خود را از مطالعه و رابطه آن را با مسئله تحقیق، در برگه، یادداشت کند. منابعی که نظریه ای را مطرح می کنند، برنامه ای را توصیف می کنند، یا عقاید و پیشنهاد هایی را خلاصه می کنند، به نحو دیگری چکیده سازی می شوند. در این گونه موارد، فقط احکام اصلی یک نظریه، جنبه های خاص یک برنامه یا موضع اصلی مقاله های توصیفی، یادداشت می شوند. نقل قول باید با تأمل صورت گیرد و بیشتر برای مقاصد تشریحی و نه استنادی، به کار رود.

 

 

الو تز برندی متفاوت در خدمات پایان نامه و مشاوره پروپوزال با همکاری اساتید برجسته ایران

مشاوره پروپوزال دکتری و مشاوره پروپوزال ارشد و مشاوره انجام پایان نامه ارشد و مشاوره انجام پایان نامه دکتری

 

نظر (0)



Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

error: تلفن های تماس : 09353132500 و 09199631325 می باشد.